Indonesie Sliders japan Costa-Rica-OrangeBlue

Nieuwsbrief

Wilt u de nieuwsbrief ontvangen?

Agenda

No current events.

In 1974 was er in het kader van een culturele uitwisseling tussen Tsjechië en de Zeeuwse gemeente Goes de afspraak dat de Folkoregroep "Polana" uit Brno enkele optredens in het centrum van Goes zou doen. Maar helaas kon de organisatie daar de optredens niet meer tijdig regelen, zodat ze haastig naar alternatieven zocht.

In Sas van Gent had toenmalig burgemeester Willy Dusarduijn nog vele contacten in Goes. De populaire Sasse burgemeester werd vanuit Goes gevraagd of hij niet enkele mensen kende die optredens konden verzorgen voor deze Tsjechische groep.

Daar wist burgemeester Dusarduijn wel raad mee en hij schakelde meteen de stichting Sas Promotion in. Die stichting was opgericht om het kooptoerisme, dat sinds de autoloze zondagen wat uit Sas van Gent aan het verdwijnen was, weer te stimuleren. Een cultureel evenement als dit paste volledig in de doelstelling van Sas Promotion dat in directe samenwerking met het Sociaal Cultureel Werk (SKW) en de middenstandsvereniging Sas ’70, een programma in elkaar zette. De Sasse Folkloreweek was geboren. 

 

Optredens vonden plaats op de markt, tijdens de braderie en gewoon op straat. Geld werd er in de eerste jaren met de pet opgehaald. De aanvullende subsidie van de gemeente Sas van Gent en van de eerder genoemde organisaties zorgden ervoor dat alle kosten konden worden betaald. De begroting werd op de achterkant van een sigarendoosje gemaakt… en alles klopte.

Na deze week werd Sas van Gent bevangen door de folklorekoorts. In de daaropvolgende jaren werden er steeds twee buitenlandse dansgroepen gecontracteerd. De organisatie werd steeds deskundiger opgezet en de stichting ‘Sasse Folkloreweek’ werd officieel ingeschreven.

Het onderbrengen van de gasten gebeurde in Sas van Gent en nabije omgeving. Gastgezinnen zorgden voor enthousiaste verhalen en op die manier wilden steeds meer en meer mensen gasten voor een week in huis hebben. Het zijn met name in die jaren 70 dat er veel oorspronkelijke vriendschappen zijn ontstaan die zelfs nu nog, flink na de start van de 21e eeuw, beklijven. 

 

Een echt infocentrum was er nog niet, maar legendarisch waren de, ongeplande, bijeenkomsten, na afloop van de optredens, in hotel restaurant Rotterdam. Op de plaats waar nu de alweer gesloten ING-bank op de Westkade staat.

De optredens vonden na enkele jaren plaats op een podium dat op de Markt werd neergezet. Het podium was een muziekkiosk van de gemeente Zelzate en bij slecht weer gingen de voorstellingen door in de Speije, waar het soms afgeladen vol kon zijn. 

 

In 1977 was de viering van het 150-jarig bestaan van het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Sas Promotion maakte samen met de gemeente het feestprogramma in Sas van Gent en kwam zo in contact met de organisatoren van de Gentse Feesten. Dat had weer tot gevolg dat het folklorefestival altijd gelijktijdig met deze feesten zou blijven plaatsvinden. Het was tevens de start van de vele optredens buiten Sas van Gent. Een welkome aanvulling op het budget van de organisatie.

Er kwamen steeds meer nieuwe gastgezinnen bij, die zelf ook wel wilden leren dansen, zorgde voor het ontstaan van een Sasse volksdansgroep, "De Grutmoole". Logisch gevolg was een samenwerkingsverband, waaruit het huidige festival is gegroeid. Van toen af aan werden er ook meer groepen uitgenodigd, andere subsidiemogelijkheden gevonden en moest het bestuur de markt op om via sponsoring de steeds hogere kosten te kunnen dekken.

Inmiddels waren er ook contacten met vele andere festivals, die allemaal in de periode van juni tot augustus wel ergens een festival organiseerden. Onder het motto: ‘Samen zijn we sterker’, werd samen gezocht om groepen die normaal niet haalbaar zouden zijn voor een Europees festival, toch naar Sas van Gent te kunnen halen. En dat als onderdeel van een tournee langs verschillende Vlaamse en Nederlandse festivals.

Groot was dan ook het enthousiasme toen na vele jaren Europese groepen in Sas van Gent te hebben gehad, er in de begin jaren ’80 de groep uit Santo Domingo kwam optreden. Een wervelende show zorgde voor een ongekend enthousiasme in Sas van Gent. Weer was er een nieuwe periode aangebroken en het festival werd groter en groter. 

 

De Speije was allang te klein geworden en de Vlaanderen nam een zeer gewaardeerde plaats in. Het karakter van het festival veranderde in de jaren '90. De Sasse Folkloreweek was inmiddels uitgegroeid tot een heuse tiendaagse en zes buitenlandse groepen was allang geen uitzondering meer. De grote hal van de Vlaanderen leende zich uitstekend voor prachtige theatervoorstellingen. Veel aandacht ging naar het geluid en de lichteffecten. Een elke voorstelling zat de Vlaanderen afgeladen vol.

Inmiddels was de naam van het festival veranderd in: ‘Internationaal Folklore Festival Zeeland’ en was als slogan opgenomen: ‘Zeeland meets the world’. Nog herkenbaarder was inmiddels de tune die tot op vandaag de dag het festival kenmerkt. Namelijk het: ‘Conquest of Paradise’ van Vangelis. Vele liefhebbers van het folklorefestival slikken weer even van emotie als die tonen bij het begin van het festival of op het einde klinken.

Eind jaren '90 en nu in de 21e eeuw is het festival uitgegroeid en heeft zich op verschillende locaties laten zien. Speciale vermelding verdient het drijvend podium in de kanaalarm bij het 25-jarig bestaan van het festival. Technisch een hoogstandje, waarbij duikers op de kanaalbodem verstevigende platen moesten leggen om de pijlers van het podium vast te kunnen zetten. Een staaltje van uitstekend technisch vernuft. 

 

Heden ten dage heeft het festival zich genesteld op het Keizer Karelplein. Met een machtig podium, een uitstekende techniek, een uitnodigende entourage en een onweerstaanbare sfeer trekt elke festivalvoorstelling een groot publiek. Met na afloop steeds maar weer de sfeervolle ontmoetingen tussen publiek en dansers.

Meer dan ooit geldt in Sas van Gent tijdens het Internationaal Folklore Festival Zeeland: ‘Zeeland meets the World’.